Valsts kontrole norāda uz ES līdzfinansējuma korekcijas risku 100% apmērā Krievu salas infrastruktūras projektam
Valsts kontrole secinājusi, ka pastāv 100% Eiropas Savienības (ES) fondu līdzfinansējuma korekcijas risks Krievu salas infrastruktūras projektam.
Valsts kontrole ir pabeigusi revīziju Rīgas brīvostas pārvaldes īstenotajam projektam "Infrastruktūras attīstība Krievu salā ostas aktivitāšu pārcelšanai no pilsētas centra", kurā secināts, ka netiks sasniegts sākotnēji izvirzītais un projekta pieteikumā uz ES finansējuma apgūšanu noteiktais mērķis, aģentūru LETA informēja Valsts kontroles pārstāve Zane Švāģere. Savukārt šāda situācija rada ES līdzfinansējuma korekcijas risku līdz pat 100% apmērā no piešķirtajiem 77,2 miljoniem eiro.
Revīzijā konstatēts, ka projekta īstenošanā ir ne tikai pārkāpumi, bet arī vērojams profesionalitātes trūkums. Tā rezultātā Rīgas brīvostai radušās papildus izmaksas trīs miljonu eiro apmērā. Piemēram, vienošanās ar visām iesaistītajām pusēm panāktas tikai pēc projekta īstenošanas un būvniecības darbu sākšanas. Tas prasījis nozīmīgas papildu izmaksas, kuras varēja novērst, ja tiktu nodrošināta savlaicīga komunikācija.
Aptuveni viena miljona eiro zaudējumi radīti, jo vienam no ostas uzņēmumiem ļauts izbūvēt noliktavu teritorijā, par kuru jau iepriekš bija zināms, ka tā būs nepieciešama Krievu salas projekta īstenošanai. Zaudējumi radušies, jo bija jāizmaksā kompensācijas. Uz neprofesionalitāti norādot arī tas, ka no būvniecības darbiem paredzētajiem rezerves līdzekļiem ir samaksāti vismaz 16 946 eiro par tehniskajā projektā un tam pievienotajos aprēķinos pieļautajām kļūdām. Tomēr šīs kļūdas būvniecības darbu veicējam kā pieredzējušam speciālistam būtu vajadzējis atklāt jau pirms būvdarbu sākšanas. Vēl 54 501 eiro ir izlietoti par tehniskā projekta pārprojektēšanu atbilstoši novēloti konstatētām jomas atbildīgās institūcijas prasībām.
Valsts kontrole uzskata, ka līdz projekta veiksmīgai realizācijai vēl ir tālu, lai gan beidzot ir noslēgusies projekta būvniecības fāze. Turpmāko divu gadu laikā stividoriem Krievu salā ir jāizbūvē iekšējās infrastruktūras objekti, jāuzstāda iekārtas un jāpārceļ uz Krievu salu ogļu pārkraušanas darbības.
"Kopumā vērtējot Rīgas brīvostas pārvaldes rīcību Krievu salas projekta īstenošanā, ir grūti nevilkt paralēles ar stereotipiem par studentiem, kuri eksāmeniem gatavojas pēdējās naktīs," revīzijā konstatēto komentē valsts kontroliere Elita Krūmiņa. Viņa vērš uzmanību, ka šim projektam ir sena vēsture, tomēr līdz 2014.gadam projekta virzība ir bijusi gausa un neprofesionāli vadīta. Krūmiņa vērš uzmanību, ka šīs revīzijas rezultāti, kā arī iepriekš veiktās revīzijas Rīgas brīvostas pārvaldē liek apšaubīt valdes efektivitāti un, iespējams, vēlreiz aktualizēt jautājumu par ostu pārvaldes modeli nākotnē kopumā.
Lai mazinātu ES finansējuma saņemšanas riskus, ir izstrādāti vairāki ieteikumi. Būtiskākie no tiem skar normatīvajiem aktiem un starptautiskiem standartiem atbilstošas projektu vadības komandas nodrošināšanu, projekta laika plāna un projektu vadības standartiem atbilstoša komunikācijas plāna izstrādi, kā arī kontroles pilnveidi, īpašu uzmanību pievēršot pakalpojumu iegādes tiesiskuma un lietderības izvērtējumam.
LETA
Foto: Ieva Čīka/LETA