Kas jāzina par ugunsdzēsības aparātu tehnisko apkopi?
Lai izvērtētu tirgus cenu atbilstību pakalpojumu kvalitātei un reālajām darbu izmaksām, "Latvijas Ugunsdzēsības asociācija" organizēja neatkarīgu ekspertu veiktu ugunsdzēsības aparātu apkalpošanas darbu hronometrāžu un izdarīja pašizmaksas aprēķinu. Šādas tirgus izpētes mērķis ir godīgas komercprakses veicināšana ugunsdzēsības inventāra servisa sniedzēju jomā un ugunsdrošības noteikumu ievērošana.
Vidējie dati par konkrētu ugunsdzēsības aparātu apkalpošanas pakalpojumu izmaksām var kalpot par orientieri pamatotam ugunsdzēsības aparātu tehniskās apkopes izcenojumam.
Pētījumā secināts, ka minimālās izmaksas ugunsdzēsības aparātu tehniskajai apkopei bez balona atvēršanas ir EUR 3,45 un apkopei ar balona atvēršanu un labošanu – € 8,06. Atkarībā no ugunsdzēsības aparāta lieluma apkopes cenas var svārstīties 10% robežās.
Hronometrāžas metode ļauj precīzi uzskaitīt un nomērīt darbības, kas jāizdara, veicot tehnisko apkopi kvalitatīvi un ievērojot visas normatīvu prasības.
Pēc asociācijas veiktās vietējās tirgus izpētes secināts, ka apkopes izcenojums dažādās firmās ir atšķirīgs, kas ir skaidrojams ar atšķirīgo pakalpojumu pašizmaksu dažādās apkopes vietās, kā arī ar konkurenci vietējā tirgū. Taču ir sastopami gadījumi, kad klientam tiek piedāvāti pakalpojumi, kuru cenas būtiski atšķiras no vidējām tirgus cenām, un tas jau ir pamats aizdomām par uzņēmumu negodprātīgu rīcību, it īpaši gadījumos, kad cenas ir aizdomīgi zemas. "Mūsuprāt, tas gandrīz noteikti norāda uz sliktas kvalitātes pakalpojumu, kas turpmākā ugunsdzēsības aparāta ekspluatācijā var būt par pamatu tam, ka ugunsdzēsības aparāts nenostrādā un rada papildus riskus tā lietotāja veselībai un materiālajām vērtībām", atzīst asociācijas valdes priekšsēdētājs Ilgvars Cēris. "Diemžēl šāda negodīga komercprakse un dempinga cenas pakalpojumu sniedzēju vidū tiek novērotas arī publiskajos iepirkumos. Veicot pakalpojumu cenu izvērtējumu, vēlamies sniegt papildu informāciju pakalpojumu izmantotājiem, lai tiem palīdzētu izvēlēties drošu, sertificētu, prasībām atbilstošu servisu".
Pēc asociācijas datiem ugunsdzēsības aparātu apkopes tirgū Latvijā aktīvi darbojas 30–35 sertificēti uzņēmumi.
No šī gada 1.janvāra spēkā stājās jaunas prasības ugunsdzēsības aparātu tehniskajām apkopēm, kas attiecas uz visām juridiskām un fiziskām personām, kuru īpašumā vai lietošanā ir ugunsdzēsības aparāti, kā arī ugunsdzēsības aparātu apkopes vietām, kas ikdienā nodrošina ugunsdzēsības inventāra tehniskās apkopes servisu.
Lai ugunsdzēsības aparāti darbotos nevainojami, to uzturēšanai ekspluatācijai gatavā stāvoklī ir jāievēro Ministru kabineta 2016. gada 19. aprīļa noteikumos Nr.238 "Ugunsdrošības noteikumi" noteiktā ugunsdzēsības aparātu lietošanas un apkalpošana kārtība, ražotāju tehniskās prasības, kā arī Latvijas valsts standarts LVS 402 "Ugunsdzēsības aparātu tehniskās apkopes vietas. Vispārējās prasības". Lai izpildītu valsts standarta prasības, apkopes vietām ir jābūt sertificētām.
Svarīgi ievērot, ka pirmā tehniskā apkope jaunam ugunsdzēsības aparātam, kuram līdz tam nav konstatēti bojājumi, jāveic pēc ražotāja noteiktā garantijas termiņa beigām. Turpmāko apkopju biežumu ražotājs nosaka tehniskajos noteikumos, un tas parasti ir reizi vienā līdz divos gados. Ja ražotājs nav noteicis ugunsdzēsības aparāta tehniskās apkopes biežumu, ugunsdzēsības aparātu apkope ir jāveic ne retāk kā vienu reizi piecos gados. Ja atbildīgā persona ugunsdzēsības aparāta vizuālās apskates novērtējumā ir konstatējusi "Ugunsdrošības noteikumos" norādītos bojājumus, ugunsdzēsības aparātam ir jāveic tehniskā apkope. Tas ir maksas pakalpojums, kura laikā ugunsdzēsības aparātiem izdara darba spiediena un komplektācijas pārbaudi, novērš defektus, veic remontu vai citus nepieciešamos darbus to atjaunošanai un sagatavošanai turpmākai drošai lietošanai. Kā obligāta prasība pēc apkopes veikšanas ir speciālas noteikumu prasībām atbilstošas uzlīmes nostiprināšana uz aparāta korpusa sānu virsmas. Tā sniedz informāciju par veiktās apkopes datumu un darba veicēju.