Ceļi, tilti
Ceļš ir speciāli izveidota, parasti ar segumu noklāta zemes strēle, kas paredzēta sauszemes transportlīdzekļu, kā arī gājēju kustībai.
Latvijā pastāv galvenie autoceļi, reģionālie autoceļi, kā arī vietējie, un tāpat pastāv vairāki ceļa seguma veida. Galvenie autoceļi ir ceļi, kas valsts autoceļu tīklu savieno ar citu valstu galvenās nozīmes autoceļu tīklu un galvaspilsētu, kā arī ar pārējām republikas pilsētām vai kas ir republikas pilsētu apvedceļi. Reģionālie autoceļi ir autoceļi, kas savieno novadu administratīvos centrus savā starpā vai ar republikas pilsētām vai galvaspilsētu. Savukārt vietējie autoceļi ir ceļi, kas novada administratīvos centrus savieno ar novada pilsētām, novada apdzīvotām teritorijām, kurās atrodas pagastu pārvaldes, ciemiem vai citiem valsts autoceļiem vai savā starpā atsevišķu novadu administratīvos centrus.
Galvenie autoceļi ir asfaltēti, arī reģionālie visbiežāk ir asfaltēti, tomēr gadās arī grants ceļi. Savukārt vietējie ceļi visbiežāk ir ar grants segumu.
Pastāv tādi ceļu seguma veidi kā cementbetons, asfaltbetons, izturīgi šķembu materiāli, šķembas apvienojumā ar granti, vienkārši grants u.c.
Tilts ir inženiertehniska būve ceļa pārvadei pār šķēršļiem, piemēram, upēm, strautiem, aizām, apbūvēm, citiem ceļiem, gravām utt. To izmanto šķēršļa šķērsošanai ar transportu vai kājām. Tamdēļ iespējami arī gājēju tiltiņi.
Pastāv vairāku veidi tilti:
* Siju tilti
* Atgāžņu tilti
* Plātņu tilti
* Vanšu un iekārtie tilti
* Kopņu tilti
* Pontonu tilti
* Loku un kombinēti sistēmu tilti
Sēme CB, SIA
Sēme CB, SIA
Licences un atļaujas
Atkritumu pārstrāde: AP22AA0012 / 01.07.2022
Projekts 3, SIA
Projekts 3, SIA
Talsu meliorators, SIA
Talsu meliorators, SIA
BaltMetExport, SIA
BaltMetExport, SIA
JK kvalitāte, SIA, Būvniecības uzņēmums Zemgalē
JK kvalitāte, SIA, Būvniecības uzņēmums Zemgalē
Pēc lietošanas nolūka tiltus iedala vairākos veidos – pastāv dzelzceļa tilti, autoceļu tilti, metro tilti, gājēju tilti, kombinētie tilti, kā arī akvedukti. Akvedukts ir tilts ūdensvada cauruļu, apūdeņošanas un hidroenerģētisko kanāku pārvadīšanai pāri upēm, ceļiem un citiem šķēršļiem.
Arī viadukts ir tilts pār dzelzceļa līniju, gravu, ceļu utt. Ceļa pārvads arī tiek dēvēts par tiltu, kas paredzēts viena ceļa pārvadīšanai par otru dažādos līmeņos.
Pēc savas būtības tilts ir sarežģīta konstrukcija, kas veidota no daudz dažādiem elementiem un sastāvdaļām. Tās tiek pakļautas dažādām arējām parādībām, piemēram, nelabvēlīgiem laikapstākļiem, tādiem kā vējš, temperatūra u.c.
Ar ceļu, tiltu būvniecību un remontu Latvijā nodarbojas vairāki uzņēmumi, kas tādā veidā, pirmkārt, nodrošina drošu pārvietošanos, kā arī vissvarīgākais – kvalitatīvus ceļus bez bedrēm un plaisām.