Biznesu notur labi kontakti ar klientiem
Līdz šim Hronas projekts ir piedalījies "Dignājas namu", nama Mirdzas Ķempes ielā 4, Rietumu bankas ēkas, Edem centra Jūrmalā un citu nozīmīgu objektu celtniecībā. - Ar kādām grūtībām nākas cīnīties krīzes apstākļos logu, durvju un fasāžu sistēmu tirdzniecības un uzstādīšanas uzņēmumam? - Aizvien lielāks ir pasūtītāju spiediens samazināt cenas, kas kvalitatīvu logu tirgotājam reizēm nemaz nav iespējams. Iepriekšējos gados nekustamā īpašuma projektu attīstītāji tiešām pelnīja pārlieku daudz, uzcenojums reizēm sasniedza pat 100% īpašuma vērtības. Logu tirdzniecībā tā nebija, jo šajā nozarē ir spēcīga konkurence jau daudzus gadus. Logu tirdzniecības uzņēmumu uzcenojums jau vairākus gadus ir neliels. - Kā jūs raksturosiet sava uzņēmuma produkciju? - Mēs tirgojam un uzstādām augstas kvalitātes logus, durvis un fasāžu sistēmas. Piemēram, logiem izmantojam vācu firmas SCHUCO profilus, kas izceļas ar kvalitāti un pārdomātiem inženierrisinājumiem. Lielākā daļa uzņēmuma biznesa ir vērsta lielu objektu logu un fasāžu izgatavošanā. Nelielu objektu un dzīvokļu logi, ko pasūta privātpersonas, veido tikai trešo daļu uzņēmuma produkcijas. Samērā bieži privātpersonas izvēlas nevis kvalitatīvos mūsu firmas izstrādājumus, bet lētākos Polijā vai Grieķijā ražotos logus, kuru kvalitāte ir zema un konstrukcija taupības nolūkos veidota ļoti primitīva. Tādus logus es tomēr neieteiktu izmantot mūsu klimata zonā, jo tiem nav pietiekams kameru skaits, konstrukcija pārāk plāna. Iemesls, kāpēc iedzīvotāji pasūta šādus lētus logus, ir zemā pirktspēja. Arī valsts un pašvaldības konkursos uzvar logi ar zemu kvalitāti, jo tur izšķiroša ir nevis kvalitāte, bet cena. - Kam valstī būtu jāmainās, lai būvniecības nozare izietu no krīzes? - Būtu jāmainās valdības attieksmei pret iedzīvotājiem. Varai tuvu stāvošas personas nemaz neizprot reālo situāciju valstī – viņi ar godīgiem vai mazāk godīgiem līdzekļiem jau ir ieguvuši naudu un īpašumus, tāpēc nesaprot, ka vairākums iedzīvotāju nevar atļauties savā mājoklī ielikt tādus logus, kā vēlas (tas ir, kvalitatīvus logus), bet ir spiesti izvēlēties pašus lētākos. Samērā bieži ir situācijas, kurās saviem klientiem izstāstām par savas produkcijas priekšrocībām, viņi gribētu to pirkt, bet cenas dēļ nevar atļauties. Lai būvniecības nozare izietu no krīzes, valsts mērogā jādomā par iedzīvotāju pirktspējas palielināšanu. Ierēdniecībai beidzot jānodrošina godīgi valsts pasūtījuma konkursi. - Kā vērtējat mazo logu firmu nākotni? - Šo krīzi daudzas mazās firmas var nepārdzīvot. Vairākums krīzi neizturējušās mazās firmas nevis apvienosies, lai veidotu lielākus, konkurētspējīgākus uzņēmumus, bet likvidēsies. - Kā jūsu uzņēmums iegūst klientus? - Lielajos objektos noteicoši ir personīgie kontakti ar pasūtītājiem un ģenerāluzņēmējiem. Logu uzstādīšana ir ne tikai preces piegādāšana, bet arī kvalitatīva darbu pabeigšana, termiņu ievērošana un sadarbība darbu plānošanā. Vieglāk ir strādāt ar uzņēmumiem, par kuriem zina, ko tie spēj paveikt, kā strādā un kādas ir viņu tehniskās iespējas. Protams, arī cenai ir nozīme, tomēr tik pat liela nozīme ir sakariem. Svarīgi, lai pirmajā objektā, sadarbojoties ar jaunu pasūtītāju, sadarbība veidotos veiksmīgi, - tad arī būs jauni pasūtījumi. Protams, ka arī nākamajos nedrīkst būt nekādas nolaides, jo ir svarīgi saglabāt katru klientu. Sagatavojis Ingars Liepiņš